2013. december 10., kedd

Tűzoltás MIG-21-es hajtóművel (Magyarok és muszlimok 8.)

Nagy Szél – így hívták azt a magyar fejlesztésű szerkezetet, amellyel a visszavonuló iraki csapatok által felgyújtott olajkutakat oltották el az öbölháború után Kuvaitban.

Lassan-lassan 23 éve lesz, hogy egy iraki-kuvaiti konfliktus miatt 34 ország haderői vonultak fel a Perzsa-öbölben.



Egy kis töri: Kuvait a XVI. században még annyira jelentéktelen volt, hogy olyan hódítók tartották méltatlannak a megszállásra, mint az Oszmán Birodalom. Az I. világháború végén a törökök és a britek kiegyeztek: Kuvait brit védelem alatt független emírség lett. A harmincas években találtak itt olajat, a pénz szaga határvitákat eredményezett Szaúd-Arábiával és Irakkal. Előbbivel könnyebben megegyeztek: a határterületeken feltárt olajkészletet egyenlően osztja fel azóta a két ország. Irak azonban 1963-ig vonakodott Kuvait függetlenségének elismerésével.


 A nyolcvanas években a kis országnak jól jött az iraki-iráni háború: amíg a két ország olajexportja csökkent a küzdelem miatt, Kuvait igazi olajipari óriássá nőtte ki magát. A háborúban egyébként a kis monarchia Irakot támogatta, amely a nyolc évnyi harc végére 65 milliárd USA dolláros tartozást halmozott fel vele szemben. Szaddám Huzsein a számla kiegyenlítése helyett a provokáció majd a támadás mellett döntött, és megszállta Kuvaitot.

Na már most a második olajválságon épp hogy túljutó nyugati világnak nem nagyon hiányzott egy erőszakos hatalom a Perzsa-öbölben, ezért 34 ország küldött csapatokat küldött Irak ellen. A visszavonuló irakiak 700 olajkutat rongáltak meg, ebből 600-at felgyújtottak.


 És itt léptek színre a leleményes magyarok. Az elképesztő erővel lángoló kutak eloltása nemzetközi érdek volt, gyorsan kellett cselekedni, ezért minden szakértelemre szükség volt.

Székely Szabó Tamás, a Mol Rt Kitörésvédelmi Csoportjának vezetője egy 2003-ban adottinterjúban mondja el, hogyan jutott ki 23 fős magyar különítmény Kuvaitba, ittpedig egy képeket is tartalmazó cikk a Big Windről, vagyis arról az eszközről, amellyel a magyarok 10 kutat oltottak el. A Big Wind lelke egy T-34-es vázra szerelt MIG-21-es hajtómű, amelynek alkalmazásával kevesebb víz felhasználásával, gyorsabban tudtak a tűzoltók a kút közelébe jutni.

A módszerrel talán több tüzet is elolthattak volna, ha a szerződések gyorsabban megszületnek, de ez ma már mindegy. A lényeg a siker.


Al-Hakawati

Magyarok és muszlimok

Muszlim pénzverés Magyarországon
A király mint bankár

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése